Een webmaster

19-05-2009 15:05

 

"Met een cappuccinootje in mijn hand schuif ik achter de pc. Ik start het intranet en mijn overzichtspagina verschijnt. What’s new? Vijf ongelezen e-mails, twee nieuwe nieuwsberichten sinds mijn laatste bezoek en op mijn to do-list een reminder dat ik een collega terug moet bellen. Eerst klik ik de nieuwsberichten aan, nieuwsgierig wat er zich heeft afgespeeld. Eén grappig berichtje – een lichtkrantje – over een hennepduif die in Duitsland een enorme kwekerij heeft ontmaskerd. Het andere bericht is minder grappig; er is gisteravond een gewapende overval geweest op een woning in het Valkenboskwartier, waar op dat moment alleen drie kinderen aanwezig waren.

De collega terugbellen… ik klik op de naam van de collega en het nummer verschijnt in beeld. Terwijl ik de telefoon hoor overgaan, scroll ik door de rest van mijn to do’s voor vandaag en klik ik mijn agenda open. Een paar afspraken, zie ik. Voor één moet ik nog een aantal documenten doorspitten. Handig dat er een linkje bij de afspraak staat, zodat ik ze direct uit kan printen. Op dat moment verandert het monotone geluid aan de andere kant van de lijn in de stem van mijn collega. Ze heeft een vraag over een bepaalde pagina op internet. We duiken de digitale overlegomgeving in, zodat ze me via het scherm kan laten zien wat ze precies bedoelt – ik kijk mee met haar handelingen en zie, zonder zelf iets te hoeven openen, de pagina’s waar het om gaat voorbij komen. Als ik snap wat de collega bedoelt, hangen we op en maak ik vanuit de overlegomgeving met twee muiskliks een actiepunt op mijn lijstje.

Pino verschijnt in beeld… uren invullen! De reiskostendeclaratie doe ik er direct achteraan. Handig dat dat tegenwoordig allemaal digitaal kan. Toen ik hier net werkte, moest alles nog worden uitgeprint en handmatig worden getekend door de teamchef. Nu is een digitale handtekening voldoende en komen de formulieren vervolgens automatisch op de juiste plek terecht. Dan schiet me ineens te binnen dat ik vanmiddag een auto nodig heb om bij een afspraak te komen… vergeten! Snel klik ik de autoplanner van ons bureau open. Tot mijn grote opluchting zie ik dat er vanmiddag nog een auto beschikbaar is, dus maak ik snel alsnog een reservering, mét TomTom. Dan komt Pino weer in beeld, maar die moet even geduld hebben… eerst nog een cappuccino."

Doorzoek de website