Een redacteur

11-05-2009 15:47

Wensen voor een nieuw intranet:

1. een eigen startpagina: ik kan de homepage inrichten zoals ik zelf wel, gebaseerd op het uiterlijk van www.startpagina.nl. De pagina zit vol met snelkoppelingen die ik zelf handig vind. Uiteraard met een vast gedeelte voor korpsbreed nieuws, maar ook dat wil ik zelf een plek kunnen geven (drag and drop).

2. een telefoonboek dat meer bevat dan alleen naam, nummer en bureau. Ik wil door kunnen klikken naar ieders cv en bij voorkeur ook naar documenten die hij/zij recent heeft gemaakt. Ik wil in de telefoongids kunnen zoeken op kennis: bij wie kan ik informatie vinden over een bepaald onderwerp? Nog fijner zou ik het vinden wanneer ik door kan klikken naar een persoonlijke profielpagina à la hyves. De informatie moet door de gebruiker zelf gemerkt worden als 'openbaar' of 'pas te lezen na toestemming'. Je kunt vrienden met elkaar worden, maar ook 'niet-vrienden' kunnen de openbare informatie bekijken. Iedereen kan online communities starten en elkaar daarvoor uitnodigen.

3. ik wil informatie makkelijk kunnen vinden, niet alleen door een zo plat mogelijke navigatie, maar ook door zelf namen aan links te kunnen geven. Daarnaast vind ik het handig om een semantische zoekmachine te gebruiken. Ook wil ik interessante links kunnen bookmarken en kunnen volgen wat andere mensen interessant vinden. Ik wil geen verouderde informatie vinden.

4. wanneer ik mijn intranet opstart, ontvang ik op mijn homepage gelijk een overzicht van nieuw geplaatst nieuws. Ik wil hierin zelf een schifting kunnen maken: aan en uit kruisen van welke onderdelen ik een rss feed wil ontvangen.

5. momenteel staat er verschrikkelijk veel overbodige en verouderde informatie op het intranet. Wanneer ik een formulier zoek, heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen. Het lijkt mij daarom ideaal dat formulieren, naast de plek waar ze strategisch horen te staan, ook via een aparte link 'formulieren' bereikbaar zijn. Het is dan wel belangrijk dat de formulieren aan elkaar gekoppeld zijn, zodat wijzigingen met één druk op de knop in alle zelfde formulieren gewijzigd worden. Of nog makkelijker: van welke plek je ook een formulier opent, altijd kom je op dezelfde eindlink uit. Zo hoeft alleen het document dat de eindlink volgt aangepast te worden, wanneer er een wijziging in plaats moet vinden. Nadeel hiervan is dat je weer vaker moet klikken.

6. ik wil in gesprek kunnen met de directie. Via een blog, zoals nu, of gewoon via een forum.

Doorzoek de website